skip to main |
skip to sidebar
الأحد, يونيو ٢٢, ٢٠٠٨
|
اخبار الصناديق,
س و ج
|
ده سؤال سئله احد الاخوة علي احد المنتديات
انا قررت انشره هنا للمشاركة و اخذ اراء و تعليقات الإخوة في بيت المال
و كان ردي عليه كالتالي
اخي الحبيب
الصناديق انواع منها المتعلق بالاسهم و البورصة و دي اللي بتخسر دلوقتي و منها اللي متعلق في استثماراته بالسندات و اذون الخزانة و دي اللي بتكسب دلوئتي عشان مالهاش علاقة بالاسهم
اما بخصوص سؤالك ليه الصناديق عمالة تخسر فده نتيجة طبيعية للصناديق اللي بتشتغل بالاسهم لان معظم الاسهم الكبيرة اللي الصناديق بتشتري فيها عامله خسائر الفترة اللي فاتت و كمان مؤشر البورصة عامل خسائر بقاله فترة .
لكن إن شاء الله خير
عموما مستثمر الصناديق مستثمر نفسة طويل و التاريخ بيقول ان الصناديق مبدئها اللي يصبر ينول
لان الصناديق للإستثمار الطويل و ليست المضاربة يعني اللي عمال يدخل و يطلع كل السبوع و التاني لو ماكنش حريف جدا اكيد ها تلاقيه متعور في خسارة لكن لو اخدنا مثل من الصناديق زي مصر الرابع "الحصن" هاتلاقي رغم كل الإنخفاضات دي الصندوق من اول السنة عامل 11 % تقريبا مكسب يعني مديك في 6 اشهر اكتر من اللي البنك ها يديهولك في سنة "ده مثال فقط و ليس توجيه او توصية باي شيء"
لكن كل اللي نقدر نقولة ان الاسبوع ده و اللي بعده هايكونو نقاط فاصلة و محورية لاتجاه البورصة الفترة القادمة
رنا يستر و يوفق الجميع
0 تعليقات
إرسال تعليق